کد مطلب:326147 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

امانت دولت روس
بسی روشن تر از ماجراهای پرسش برانگیز حمایت های دولت روسیه ی تزاری از باب، حمایت های بسیار آشكارتر همین دولت، از بهاء الله است كه مهم ترین نمود و نمایه ی آن در ماجرای ترور ناصرالدین شاه است كه بهاء الله به سفارت روسیه پناهنده می شود و در پی دستور شاه برای دستگیری بهاء الله، سفیر روسیه او را «امانت دولت روسیه» می نامد و به صدر اعظم پیغام می فرستد كه هیچ بلایی نباید بر سر بهاء الله بیاید و حتی او را تهدید می كند كه اگر حادثه ای رخ دهد، شخص صدر اعظم مسئول خواهد بود! [1] .

بر اثر همین حمایت ها، دولت ایران به ناچار به تبعید بهاء الله رضایت می دهد و باز هم جالب است كه هنگام اخراج بهاء الله از ایران، از سفارت روس كسانی برای بدرقه ی این «ودیعه ی گران بها» می آیند و جالب تر از همه آن كه جناب بهاء الله سالیانی بعد، به افتخار امپراطور روس نیكلاویچ الكساندر دوم، لوحی نازل! می كند و
به خاطر كمك های بی دریغ سفیر روسیه در ایران، مقامی را برای امپراطور روسیه نزد خداوند قائل می شود كه جز خود خدا به آن مقام علم و احاطه ندارد [2] .

جالب آن است كه در برهه ای هم، دولت بریتانیای كبیر به سراغ بهاء الله آمد و از او تفقد و دلجویی كرد و به نوشته شوقی افندی:

... «قنسول انگلیس در بغداد، ژنرال كلنل سرآرنولد باروز كمبال،... قبول حمایت و تبعیت دولت متبوعه ی خویش را به محضر مبارك پیشنهاد نمود و در تشرف حضوری متعهد گردید كه هر آن گاه حضرت بهاء الله مایل به مكاتبه با ملكه ی ویكتوریا باشند، در ارسال اوراق به دربار انگلستان اقدام نماید. حتی معروض داشت حاضر است ترتیباتی فراهم كند كه محل استقرار هیكل اقدس به هندوستان! یا هر نقطه ی دیگر كه مورد نظر مبارك باشد، تبدیل یابد.» [3] .

[1] قرن بديع جلد يكم صفحه 318 و 319 و قرن بديع جلد دوم صفحه 33 و 34 و تلخيص تاريخ نبيل صفحه 647 و 648.

[2] قرن بديع جلد دوم صفحه 86 و 87.

[3] قرن بديع جلد دوم صفحه 134.